Sjätte kontakten Söndagen den 23.2.1975 kl.22.30


  • 1  Semjase. Det dröjde väldigt länge innan du var klar
    för den här kontakten.
  • + Det råkade bli så eftersom jag hade mycket att klara
    av, och det höll mig hela tiden igång.
  • 2  Semjase. Så kan det bli.
  • 3. Men nu skulle jag vilja fortsätta min berättelse.
  • + Skulle inte det kunna anstå. Jag har nämligen själv
    något, som intresserar mig mycket, och som många med
    mig funderar över, nämligen människolivet i sin
    helhet.
  • 4  Semjase. Som du vill, men jag hade egentligen tänkt ge
    dig ett uppdrag, och sedan berätta vidare på den
    historia som jag påbörjade förra gången.
  • 5. Men det kan vänta, om du anser att du har något
    viktigare att komma med.
  • + Tack, Semjase. Jag har faktiskt något för tillfället
    som tycks mig mycket viktigt: människans liv, som sagt.
    D.v.s. jag intresserar mig för livets
    utvecklingsstadier, den andliga delen och dess utveckling
    och hur det ligger till med den s.k. pånytt-födelsen.
  • 6  Semjase. Aha, ett område som vållar huvudbry inte
    bara för dig.
  • 7. Men å andra sidan en vetenskap som är mycket
    vidlyftig, och som inte heller hos oss har givit
    tillräckligt med insikter för att göra dess innersta
    hemligheter kända.
  • 8. Därför kan jag bara berätta det vi känner till om
    detta, men också nämna det som vi antar är riktigt.
  • 9. I det stora hela är det egentligen bara fem mycket
    viktiga punkter, som vi ännu inte är helt säkra på.
  • 10. Dessa leder nämligen direkt in i skapelsens
    hemligheter, som är oåtkomliga även för oss.
  • 11. Men inte desto mindre skulle jag inte vilja
    undanhålla dig våra antaganden.
  • 12. Livet från första början till dess slutmål är
    som sagt indelat i sju huvudstadier eller huvudperioder.
  • 13. Dessa är i sin tur uppdelade i sju undre perioder,
    och allt bildar tillsammans en helhet.
  • 14. De undre stadierna eller perioderna skulle kunna
    liknas vid skolstadier, men med den skillnaden att de
    inte får räknas till ett år, utan till ett
    människoliv.
  • 15. I ett undre stadium ligger alltså en helt bestämd
    utvecklingsform, ett helt bestämt utvecklingsmål.
  • 16. Har alltså alla sju understadier passerats – vilket
    kan ta hundratusentals år – är en huvudperiod avklarad.
  • 17. Den andliga livsformen är helt könlös, ty kön
    hör utan undantag endast ihop med organiskt liv, för
    att därvidlag garantera fortplantningen.
  • 18. Men såväl organiskt som andligt liv är underkastat
    pånyttfödelsens lag för att hos båda formerna en
    utveckling skall garanteras.
  • 19. Därför måste varje livsform genomleva sju
    bestämda huvudstadier eller huvudperioder, vardera med
    sju därmed förbundna sidostadier eller understadier
    (perioder).
  • 20. Vid ortsbetingade organiska livsformer är
    årstidernas periodiska följd måttgivande, under det
    att vid andliga eller andligt betingade livsformer
    (såsom t.ex. människan) – perioderna är oregelbundna,
    och ofta fastställes individuellt.
  • 21. De faller alltså inte in i en helt bestämd cykel,
    så som växter etc.
  • 22. En pånyttfödelse av den andligt betingade
    människan kan därför följa redan en bråkdels sekund
    efter hennes kroppsliga död, eller också först efter
    årtionden, årtusenden eller hundratusentals år.
  • 23. Blir ett andligt betingat liv förintat på ett
    tidigt stadium, länder det detta till skada.
  • 24. Detta därför, att det inte kan till fullo genomgå
    och klara av sin underperiod, utan måste ‘gå om’ denna
    för att nå stadiemålet.
  • + Det betyder alltså att ett sådant liv måste levas en
    andra gång ?
  •  

  • 25  Semjase. I viss mening, ja. Åtminstone från och med
    den tidpunkt då livet med våld förstördes.
  • 26. Naturligt nog blir sedan även denna levnad
    förkortad, eftersom den endast måste hämta in något
    försummat, för att uppnå periodmålet.
  • + Då skulle man alltså kunna påstå att detta vore
    helvetet, ett straff så att säga ?
  • 27  Semjase. Javisst, för helvete innebär i själva
    verket inget annat än att ett självförvållat straff
    måste avtjänas.
  • 28. Det betyder med andra ord att en synd, ett misstag
    som man har begått måste man också rätta till igen.
  • + Aha, då är alltså helvete och synd i religiös
    bemärkelse rent nonsens ?
  • 29   Semjase. Så sett, ja.
  • + Betyder det alltså att en skuld inte drabbar den, som
    under sin levnad begår ett misstag, som han sonar på
    så sätt att han inser sitt felande – eller vad man vill
    kalla det – att han inte gör om det, att han upptar det
    i sig som kunskap, som måste resultera i en viss vishet
    ?
  • 30  Semjase. Du slår mig verkligen med häpnad, för din
    utläggning träffar sanningen i dess innersta kärna.
  • + Det där är för mycket beröm, Semjase, för dessa
    visa ord har jag inte hittat på själv. Jag har fått
    det från Talmud Immanuel.(kommentar: dette var et skrift nedskrevet
    under Jmmanuels(Jesu’)virke på jorden som den pleiadiske gruppe rent
    telepatisk ledet en bestemt person til å gjenoppdage i et skjult
    gravkammer. Dette skrift finnes i tysk, svensk, norsk, engelsk
    oversettelse. Den norske oversettelse finnes et annet sted på denne
    nettbase)
  • 31  Semjase. Jag förstår, men jag ser att det är också
    din övertygelse, och därmed blir min häpnad
    rättfärdigad.
  • + Du roar mig faktiskt. Behöver du verkligen ett
    rättfärdigande?
  • 32  Semjase: Naturligtvis inte, och du förstår precis
    innebörden av mina ord. Var därför snäll och sluta
    med ditt hårklyveri.
  • + Jag ville bara sätta dig på det hala.
  • 33  Semjase. Det förstår jag inte.
  • + Det betyder att jag tillät mig att skämta med dig.
  • 34  Semjase. Jaså, det visste jag inte.
  • 35. Detta sätt att tala är nytt för mig.
  • 36. Å andra sidan vittnar ditt tal åter om din
    speciella humor.
  • + Jag kan bara inte finna allt sådant lustigt – och
    skratta åt det – som andra människor skrattar åt.
    Deras humor tycks mig ofta primitiv.
  • 37  Semjase ( skrattande ). Det känner jag mycket väl
    till, och jag har ofta haft roligt åt din egenartade
    humor.
  • + Jaså, det också – har det inte gått lite långt då
    ?
  • 38  Semjase. Även jag skrattar gärna.
  • + Det gläder mig. Men nu har vi kommit ifrån det vi
    talade om.
  • 39  Semjase. Du har rätt. Det finns mer att förklara
    angående det du frågade om. De sju huvudstadierna eller
    huvudperioderna utgör med sina återigen sju
    underavdelningar vardera en helhetsperiod.
  • 40. Du skulle kunna kalla den en termin.
  • 41. Följaktligen skulle det enligt dina begrepp
    motsvara: Ett terminsliv, under vilket sju olika ämnen
    måste klaras av.
  • 42. Jag skall förklara detta schematiskt för dig:
  •  

    1. Primärlevnad:

    1)
    Primär utveckling av intellekt och ande.

    2)
    Primärt intellektuellt och andligt tänkande.

    3)
    Primärt förståndstänkande.

    4)
    Primärt användande av intellektuell och andlig kraft.

    5)
    Primära förståndsmässiga handlingar.

    6)
    Primärt viljemässigt tänkande och handlande.

    7)
    Förståndamässig livsföring.

    Livsformer på dessa nivåer betecknas av redan
    förnuftsutrustade varelser som sinnessjuka, som idioter
    etc., men i själva verket har deras ande och intellekt
    helt enkelt ännu inte utvecklats vetandemässigt.
    (‘Ny-ande’, som måste utvecklas genom inlärning och
    erfarenhet.)

     

    2. Förnuftslevnad

  • 1)
    Primär utveckling av förnuftet.
  • 2)
    Effektivt förverkligande av förnuftet och dess
    användande.
  • 3)
    Primärt igenkännande och erkännande av högre
    påverkan.
  • 4)
    Tro på högre påverkan utan att besitta vetskap.
  • 5)
    Tro på högre makter. Vidskeplighet, rädsla för ‘det
    onda’, dyrkan det
  • goda etc,etc., groningstid för religioner etc.
  •  

  • Nuvarande stadium: 
  • 6)
    Primär insikt om den rella verkligheten. Stadium för
    utvecling genom
    för den gjennomsnittliga
    kunnskaper. Forskning,
    begynnande andliga insikter och deras utnytjande:
    healing, telepati etc.
  • 7)
    Primär utveckling av vetande och vishet.
  •  

    3. Intellekts-levnad

  • 1)
    Hög utveckling av intellektet. Hög
    teknik.
    Fortsatt utnyttjande av andlig
    kraft
    och de första kunskaperna därom.
    Primärt
    alstrande av livsformer.
  •  

    Nuvarande stadium før den genomsnittliga jordemänniskan
    – dvs. vetenskapsmän m.fl.

  • 2)
    Förverkligande och användande av vetande,
    sanning
    och vishet.
    Långsamt avvecklande av
    trosantaganden.
  • 3) Första
    utnyttjandet av vetande och vishet.
  • 4) Erkännande och utnyttjande av naturlagarna. Skapande
    av hyperteknik. En andra alstring
    av livsformer.
  • 5)
    Naturligt användande av vetande och vishet
    med kännedom om de andliga krafterna.
    Ytterligare
    avveckling av trosaccepteran.
  • 6)
    Levnad under vetskap om sanning, vishet och logik.

  • 7) Primär insikt om verkligheten som ett reellt absolutum.
  • dette trinn 7 over er det nuvarande stadium før nogra få
    “gräns-og andevetenskapare”


     

    4. Reallevnad.

  • 1)
    Klar vetskap om verkligheten som rellt
    absolutum.
  • 2)
    Insikt om andens vetande och vishet.
  • 3)
    Utnyttjande av andevetande och andevishet.
  • 4)
    Insikt om skapelsens och dess lagars realitet.
  • (“Ditt nuvarande stadium, som redan tenderar 
    att gå över till nästa”- gjelder Meier jf.
    semjase)
  • 5) Levnad
    efter skapelsebuden. Renande av
    ande
    och intellekt. Insikt om andens
    verkliga
    uppgift och kraft. Total
    avveckling
    av allt trosaccepterande.
  • 6)
    Målinriktat och styrt utnyttjande av
    andliga
    krafter.
  • 7)
    Skapande av de första levnadsdugliga
    livsformerna.
  •  
  •  

    5. Kreativ levnad.

  • 1)
    Alstrande och styrande av livsformer.
  • 2)
    Skapande av maskinella/apparatuella
    levnadsdugliga
    former av liv.
  • 3)
    Andlig kraftutveckling för att behärska
    materiella
    och organiska livsformer.
  • (Nuvarande stadium för vår-
    altså Semjases) ras)
  • 4)
    Viljemässig behärskning av livet i alla
    dess former.
  • 5)
    Stadium av insikter, igenkännande.
    Hågkomster
    av tidigare liv etc.
  • 6)
    Vishetskungadöme = IHWH. Näst högsta
    maktvetande.
  • 7)
    Insikt om andlig frid, universal kärlek och den skapande
    harmonien.
  •  

    6. Andlig levnad.

  • 1)
    Erkännande och förverkligande av andlig
    frid,
    universell kärlek och skapande
    harmoni.
  • 2)
    Liv i rent andliga former.
  • 3)
    Andligt skapande.
  • 4)
    Skiljande av anden från den organiska kroppen.
  • 5)
    En första andlig tillvaro.
  • 6)
    Slutgiltig andlig tillvaro.
  • 7)
    Overgång in i Skapelsen.
  •  

    7. Skapelselevnad.

  • 1)
    Dvala under sju perioder (evigheter).
  • 2)
    Uppvaknande och början till skapande verksamhet inom
    Skapelsen såsom
    varande Skapelsen själv.
  • 3)
    Skapande av livsformer.
  • 4)
    Skapande av ‘nyande’ (1.1) i Skapelsens fullkomning.
  • 5)
    Skapande av andlig storhet i det skapade.
  • 6)
    Fullkomnande av det skapade i Skapelsen.
  • 7)
    Yttersta uppnåendet av den sjunde periodens
    fullkomlighet/Evigheten.
  •  

  • Skapelsens
    dvala varar över sju perioder /Evigheter,
    stortidsåldrar.
  • En
    period/evighet/stortidsålder omfattar
    311’040’000’000’000
    år.
  • Under
    skapelsens dvala upphör allt liv och hela universum att
    existera.
    Först
    efte det att den just vaknat upp börjar den åter
    att
    nyskapa allt. Under dess dvala finns
    varken
    rum eller tid, det finns bara ett
    INTET,
    efersom de ligger sovande i Skapelsens och nolltidens oändliga
    sköte.
    Där ingen kreerande tanke finns, där finns
    inte
    heller någon kraft, ingen tid, inget
    rum,
    där finns endast ett beständigt, namnlöst INTET.
  •  

  • + Nu förstår jag ett och annat.
  • 43  Semjase . Du kommer att smälta och bearbeta det.
  • + Jag hoppas att jag ska kunna klara av det – även om
    det kommer att ge mig en del huvudbry, i all synnerhet
    det namnlösa INTET, som jag hittills inte har fått
    någon rätsida på.
  • 44  Semjase ( skrattande ) . Ditt huvud kommer nog inte att
    ta någon skada !
  • 45. Men grubbla inte alltför mycket över det namnlösa
    INTET. Även för oss är detta en gåta, som vi alltså
    inte kan lösa.
  • 46. Nu är det emellertid dags att jag går.
  • 47. Vad jag egentligen hade velat säga dig, det måste
    jag uppskjuta till nästa gång, om det inte är något
    annat som du anser vara viktigare.
  • 48. Men jag förstår att du har sysslat mycket med det
    vi just har talat om, och att du ville få klarhet i
    detta.
  • 49. Och det har jag gett dig så långt jag känner till.
  • + Naturligtvis, Semjase, och jag tackar dig för det. Men
    jag har ännu en fråga, om du tillåter. Det handlar om
    Talmud Immanuel och den som fick ert uppdrag, men som
    bär skulden till att originalskrifterna blev
    förstörda, som du redan tidigare har berättat för
    mig. Menar du M.R., och i så fall, vilket sammanhang
    finns det då mellan honom och er ?
  • 50  Semjase. Det måste ju komma, och jag inser att jag
    nästa gång måste ge dig mer information om dessa
    saker.
  • 51. Ja, det gäller M.R., som vi valde ut för vårt
    uppdrag.
  • 52. Men tyvärr har han misslyckats i många avseenden.
  • 53. Han var alltför länge fast i religionens
    overklighet, som slog rot i honom och fick honom att
    tänka och handla ologiskt.
  • 54. Ett faktum, som det tyvärr inte går att göra
    något åt nu i efterhand.
  • 55. Men jag kan inte säga mer om detta nu, eftersom jag
    speciellt i dag är mycket tidsbunden.
  • 56. Nästa gång skall du dock få information.
  • 57. Allt det andra kan ju vänta, och det finns ingen
    anledning att ha för bråttom.
  • + Tack, Semjase, du är mycket tillmötesgående.