Sjätte kontakten Söndagen den 23.2.1975 kl.22.30
1 Semjase. Det dröjde väldigt länge innan du var klar
för den här kontakten.+ Det råkade bli så eftersom jag hade mycket att klara
av, och det höll mig hela tiden igång.2 Semjase. Så kan det bli. 3. Men nu skulle jag vilja fortsätta min berättelse. + Skulle inte det kunna anstå. Jag har nämligen själv
något, som intresserar mig mycket, och som många med
mig funderar över, nämligen människolivet i sin
helhet.4 Semjase. Som du vill, men jag hade egentligen tänkt ge
dig ett uppdrag, och sedan berätta vidare på den
historia som jag påbörjade förra gången.5. Men det kan vänta, om du anser att du har något
viktigare att komma med.+ Tack, Semjase. Jag har faktiskt något för tillfället
som tycks mig mycket viktigt: människans liv, som sagt.
D.v.s. jag intresserar mig för livets
utvecklingsstadier, den andliga delen och dess utveckling
och hur det ligger till med den s.k. pånytt-födelsen.6 Semjase. Aha, ett område som vållar huvudbry inte
bara för dig.7. Men å andra sidan en vetenskap som är mycket
vidlyftig, och som inte heller hos oss har givit
tillräckligt med insikter för att göra dess innersta
hemligheter kända.8. Därför kan jag bara berätta det vi känner till om
detta, men också nämna det som vi antar är riktigt.9. I det stora hela är det egentligen bara fem mycket
viktiga punkter, som vi ännu inte är helt säkra på.10. Dessa leder nämligen direkt in i skapelsens
hemligheter, som är oåtkomliga även för oss.11. Men inte desto mindre skulle jag inte vilja
undanhålla dig våra antaganden.12. Livet från första början till dess slutmål är
som sagt indelat i sju huvudstadier eller huvudperioder.13. Dessa är i sin tur uppdelade i sju undre perioder,
och allt bildar tillsammans en helhet.14. De undre stadierna eller perioderna skulle kunna
liknas vid skolstadier, men med den skillnaden att de
inte får räknas till ett år, utan till ett
människoliv.15. I ett undre stadium ligger alltså en helt bestämd
utvecklingsform, ett helt bestämt utvecklingsmål.16. Har alltså alla sju understadier passerats – vilket
kan ta hundratusentals år – är en huvudperiod avklarad.17. Den andliga livsformen är helt könlös, ty kön
hör utan undantag endast ihop med organiskt liv, för
att därvidlag garantera fortplantningen.18. Men såväl organiskt som andligt liv är underkastat
pånyttfödelsens lag för att hos båda formerna en
utveckling skall garanteras.19. Därför måste varje livsform genomleva sju
bestämda huvudstadier eller huvudperioder, vardera med
sju därmed förbundna sidostadier eller understadier
(perioder).20. Vid ortsbetingade organiska livsformer är
årstidernas periodiska följd måttgivande, under det
att vid andliga eller andligt betingade livsformer
(såsom t.ex. människan) – perioderna är oregelbundna,
och ofta fastställes individuellt.21. De faller alltså inte in i en helt bestämd cykel,
så som växter etc.22. En pånyttfödelse av den andligt betingade
människan kan därför följa redan en bråkdels sekund
efter hennes kroppsliga död, eller också först efter
årtionden, årtusenden eller hundratusentals år.23. Blir ett andligt betingat liv förintat på ett
tidigt stadium, länder det detta till skada.24. Detta därför, att det inte kan till fullo genomgå
och klara av sin underperiod, utan måste ‘gå om’ denna
för att nå stadiemålet.+ Det betyder alltså att ett sådant liv måste levas en
andra gång ?
25 Semjase. I viss mening, ja. Åtminstone från och med
den tidpunkt då livet med våld förstördes.26. Naturligt nog blir sedan även denna levnad
förkortad, eftersom den endast måste hämta in något
försummat, för att uppnå periodmålet.+ Då skulle man alltså kunna påstå att detta vore
helvetet, ett straff så att säga ?27 Semjase. Javisst, för helvete innebär i själva
verket inget annat än att ett självförvållat straff
måste avtjänas.28. Det betyder med andra ord att en synd, ett misstag
som man har begått måste man också rätta till igen.+ Aha, då är alltså helvete och synd i religiös
bemärkelse rent nonsens ?29 Semjase. Så sett, ja. + Betyder det alltså att en skuld inte drabbar den, som
under sin levnad begår ett misstag, som han sonar på
så sätt att han inser sitt felande – eller vad man vill
kalla det – att han inte gör om det, att han upptar det
i sig som kunskap, som måste resultera i en viss vishet
?30 Semjase. Du slår mig verkligen med häpnad, för din
utläggning träffar sanningen i dess innersta kärna.+ Det där är för mycket beröm, Semjase, för dessa
visa ord har jag inte hittat på själv. Jag har fått
det från Talmud Immanuel.(kommentar: dette var et skrift nedskrevet
under Jmmanuels(Jesu’)virke på jorden som den pleiadiske gruppe rent
telepatisk ledet en bestemt person til å gjenoppdage i et skjult
gravkammer. Dette skrift finnes i tysk, svensk, norsk, engelsk
oversettelse. Den norske oversettelse finnes et annet sted på denne
nettbase)31 Semjase. Jag förstår, men jag ser att det är också
din övertygelse, och därmed blir min häpnad
rättfärdigad.+ Du roar mig faktiskt. Behöver du verkligen ett
rättfärdigande?32 Semjase: Naturligtvis inte, och du förstår precis
innebörden av mina ord. Var därför snäll och sluta
med ditt hårklyveri.+ Jag ville bara sätta dig på det hala. 33 Semjase. Det förstår jag inte. + Det betyder att jag tillät mig att skämta med dig. 34 Semjase. Jaså, det visste jag inte. 35. Detta sätt att tala är nytt för mig. 36. Å andra sidan vittnar ditt tal åter om din
speciella humor.+ Jag kan bara inte finna allt sådant lustigt – och
skratta åt det – som andra människor skrattar åt.
Deras humor tycks mig ofta primitiv.37 Semjase ( skrattande ). Det känner jag mycket väl
till, och jag har ofta haft roligt åt din egenartade
humor.+ Jaså, det också – har det inte gått lite långt då
?38 Semjase. Även jag skrattar gärna. + Det gläder mig. Men nu har vi kommit ifrån det vi
talade om.39 Semjase. Du har rätt. Det finns mer att förklara
angående det du frågade om. De sju huvudstadierna eller
huvudperioderna utgör med sina återigen sju
underavdelningar vardera en helhetsperiod.40. Du skulle kunna kalla den en termin. 41. Följaktligen skulle det enligt dina begrepp
motsvara: Ett terminsliv, under vilket sju olika ämnen
måste klaras av.42. Jag skall förklara detta schematiskt för dig:
1. Primärlevnad:
1)
Primär utveckling av intellekt och ande.2)
Primärt intellektuellt och andligt tänkande.3)
Primärt förståndstänkande.4)
Primärt användande av intellektuell och andlig kraft.5)
Primära förståndsmässiga handlingar.6)
Primärt viljemässigt tänkande och handlande.7)
Förståndamässig livsföring.Livsformer på dessa nivåer betecknas av redan
förnuftsutrustade varelser som sinnessjuka, som idioter
etc., men i själva verket har deras ande och intellekt
helt enkelt ännu inte utvecklats vetandemässigt.
(‘Ny-ande’, som måste utvecklas genom inlärning och
erfarenhet.)
2. Förnuftslevnad
1)
Primär utveckling av förnuftet.2)
Effektivt förverkligande av förnuftet och dess
användande.3)
Primärt igenkännande och erkännande av högre
påverkan.4)
Tro på högre påverkan utan att besitta vetskap.5)
Tro på högre makter. Vidskeplighet, rädsla för ‘det
onda’, dyrkan detgoda etc,etc., groningstid för religioner etc.
Nuvarande stadium: 6)
Primär insikt om den rella verkligheten. Stadium för
utvecling genom för den gjennomsnittliga
kunnskaper. Forskning,
begynnande andliga insikter och deras utnytjande:
healing, telepati etc.7)
Primär utveckling av vetande och vishet.
3. Intellekts-levnad
1)
Hög utveckling av intellektet. Hög teknik.
Fortsatt utnyttjande av andlig kraft
och de första kunskaperna därom. Primärt
alstrande av livsformer.
Nuvarande stadium før den genomsnittliga jordemänniskan
– dvs. vetenskapsmän m.fl.2)
Förverkligande och användande av vetande, sanning
och vishet. Långsamt avvecklande av
trosantaganden.3) Första
utnyttjandet av vetande och vishet.4) Erkännande och utnyttjande av naturlagarna. Skapande
av hyperteknik. En andra alstring av livsformer.5)
Naturligt användande av vetande och vishet
med kännedom om de andliga krafterna. Ytterligare
avveckling av trosaccepteran.6)
Levnad under vetskap om sanning, vishet och logik.
7) Primär insikt om verkligheten som ett reellt absolutum.dette trinn 7 over er det nuvarande stadium før nogra få
“gräns-og andevetenskapare”
4. Reallevnad.
1)
Klar vetskap om verkligheten som rellt absolutum.2)
Insikt om andens vetande och vishet.3)
Utnyttjande av andevetande och andevishet.4)
Insikt om skapelsens och dess lagars realitet.(“Ditt nuvarande stadium, som redan tenderar
att gå över till nästa”- gjelder Meier jf.
semjase)5) Levnad
efter skapelsebuden. Renande av ande
och intellekt. Insikt om andens verkliga
uppgift och kraft. Total avveckling
av allt trosaccepterande.6)
Målinriktat och styrt utnyttjande av andliga
krafter.7)
Skapande av de första levnadsdugliga livsformerna.
5. Kreativ levnad.
1)
Alstrande och styrande av livsformer.2)
Skapande av maskinella/apparatuella levnadsdugliga
former av liv.3)
Andlig kraftutveckling för att behärska materiella
och organiska livsformer.(Nuvarande stadium för vår-
altså Semjases) ras)4)
Viljemässig behärskning av livet i alla dess former.5)
Stadium av insikter, igenkännande. Hågkomster
av tidigare liv etc.6)
Vishetskungadöme = IHWH. Näst högsta maktvetande.7)
Insikt om andlig frid, universal kärlek och den skapande
harmonien.
6. Andlig levnad.
1)
Erkännande och förverkligande av andlig frid,
universell kärlek och skapande harmoni.2)
Liv i rent andliga former.3)
Andligt skapande.4)
Skiljande av anden från den organiska kroppen.5)
En första andlig tillvaro.6)
Slutgiltig andlig tillvaro.7)
Overgång in i Skapelsen.
7. Skapelselevnad.
1)
Dvala under sju perioder (evigheter).2)
Uppvaknande och början till skapande verksamhet inom
Skapelsen såsom
varande Skapelsen själv.3)
Skapande av livsformer.4)
Skapande av ‘nyande’ (1.1) i Skapelsens fullkomning.5)
Skapande av andlig storhet i det skapade.6)
Fullkomnande av det skapade i Skapelsen.7)
Yttersta uppnåendet av den sjunde periodens fullkomlighet/Evigheten.
Skapelsens
dvala varar över sju perioder /Evigheter,
stortidsåldrar.En
period/evighet/stortidsålder omfattar 311’040’000’000’000
år.Under
skapelsens dvala upphör allt liv och hela universum att existera.
Först
efte det att den just vaknat upp börjar den åter att
nyskapa allt. Under dess dvala finns varken
rum eller tid, det finns bara ett INTET,
efersom de ligger sovande i Skapelsens och nolltidens oändliga sköte.
Där ingen kreerande tanke finns, där finns inte
heller någon kraft, ingen tid, inget rum,
där finns endast ett beständigt, namnlöst INTET.
+ Nu förstår jag ett och annat. 43 Semjase . Du kommer att smälta och bearbeta det. + Jag hoppas att jag ska kunna klara av det – även om
det kommer att ge mig en del huvudbry, i all synnerhet
det namnlösa INTET, som jag hittills inte har fått
någon rätsida på.44 Semjase ( skrattande ) . Ditt huvud kommer nog inte att
ta någon skada !45. Men grubbla inte alltför mycket över det namnlösa
INTET. Även för oss är detta en gåta, som vi alltså
inte kan lösa.46. Nu är det emellertid dags att jag går. 47. Vad jag egentligen hade velat säga dig, det måste
jag uppskjuta till nästa gång, om det inte är något
annat som du anser vara viktigare.48. Men jag förstår att du har sysslat mycket med det
vi just har talat om, och att du ville få klarhet i
detta.49. Och det har jag gett dig så långt jag känner till. + Naturligtvis, Semjase, och jag tackar dig för det. Men
jag har ännu en fråga, om du tillåter. Det handlar om
Talmud Immanuel och den som fick ert uppdrag, men som
bär skulden till att originalskrifterna blev
förstörda, som du redan tidigare har berättat för
mig. Menar du M.R., och i så fall, vilket sammanhang
finns det då mellan honom och er ?50 Semjase. Det måste ju komma, och jag inser att jag
nästa gång måste ge dig mer information om dessa
saker.51. Ja, det gäller M.R., som vi valde ut för vårt
uppdrag.52. Men tyvärr har han misslyckats i många avseenden. 53. Han var alltför länge fast i religionens
overklighet, som slog rot i honom och fick honom att
tänka och handla ologiskt.54. Ett faktum, som det tyvärr inte går att göra
något åt nu i efterhand.55. Men jag kan inte säga mer om detta nu, eftersom jag
speciellt i dag är mycket tidsbunden.56. Nästa gång skall du dock få information. 57. Allt det andra kan ju vänta, och det finns ingen
anledning att ha för bråttom.+ Tack, Semjase, du är mycket tillmötesgående.