-
Femtonde kontakten Torsdag, 1:e maj, 1975, kl 15.57
- 1 Semjase. Jag har anropat. dig så här brådstörtat,
eftersom jag har mycket viktiga saker att tala om. - 2. Vill du därför lyssna mycket noga på mig, för det får
inte uppstå några missförstånd.
- + Tala du lugnt ut, Semjase, för som vanligt så är jag idel
öra. Medan du talar kan jag ju åtminstone snappa efter lite
luft, du har hetsat mig riktigt ordentligt genom
landskapet.–Berg upp och berg ner, genom törnenoch
vattenpölar måste jag springa. Varför hade du då inte lika
gärna kallat mig till Wallis kanton ? - 3 Semjase ( skrattande
): Nog hade jag kunnat beordra dig ännu längre bort, men
det tyckte jag inte var nödvändigt. - 4. Men det var viktigt att kalla dig hit, för här är vi
mycket lite störda, medan däremot otaliga människor gör
utflykter långt ut i omgivningarna där du bor. - 5. Men lyssna nu till vad jag har att säga. Det stod helt
klart för mig, att du efter gårdagen skulle arrangera så,
att du så snart,som möjligt skulle få ett samtal med herr J.
igen. - 6. Eftersom jag känner dig, så var jag inställd på detta
och förberedd, så att jag kunde inrikta mig på det vid den
givna tiden, och följa ert resonemang ända från början. - 7. Detta gav mig möjlighet att fastställa vissa ting, som
jag i grund och botten hade önskat och även sett i ett
framtidsskådande, nämligen en häftigt framvällande
omvälvning mot andlig medvetenhet hos herr J. - 8. En smula överraskad blev jag av att hans dotter var
närvarande, men det var värdefullt och till förmån både för
henne och för mig. - 9. Även hos henne har jag kunnat konstatera tecken som
tyder på en omvälvning mot andlig medvetenhet. - 10. Enligt vad jag kunde fastställa, skulle de bara behöva
vissa förklarande utläggningar för att kunna aktivera
huvudpunkterna i det andliga tänkesättet, även om de inte
själva förstår detta helt och fullt. - 11. Men jag förvånades över vissa tankar, som utgick från
dem, men som de inte klädde i ord. - 12. Dessa påvisade många frågor, som blev uppklarade först
genom denna er diskussion. - 13. Därmed måste jag tillstå, att jag har begått ett
misstag som ledde mig till felaktiga slutsatser. - 14. Men du har dragit de riktiga slutsatserna med känslans
hjälp, och tillrättalagt perspektiven. - 15. TydIigt är att du är mig överlägsen i liknande frågor,
när du kan utgå från rent jordiska aspekter. - 16. Men jag skulle inte vilja utesluta, att du med ditt
sätt också, kan göra felslut, liksom jag med min metod. - 17. När allt kommer omkring är vi bara människor, om än
från olika stjärnor och i olika stadier av andlig
utveckling, så är vi dock i grunden likartade livsformer,
som måste vandra sin utvecklings väg. - 18. Detta utesluter alltså inte, att även jag begår fel,
vilket jag ber dina vänner och dig att förstå. - 19. Min livsform är väl högre utvecklad i allt, jämfört med
din, men inte heller vi är fullkomliga till den grad, att
fel skulle vara utslutna. - 20. Det ska ni alltid tänka på.
- 21. Vi är verkligen inte de fullkomlighetens väsen som så
gärna exploateras av pseudo-kontaktare för religiösa
ändamål, ty dessa påstådda fullkomlighetsväsen är antingen
bedrägliga kreatur, som ger sig ut för att ha makt, och som
skulle vilja lägga jordemänniskorna under sträng kontroll –
vilket faktiskt har förekommit i några få fall eller också
är de helt enkelt pseudo-väsen, som bara existerar i
pseudo-kontaktarenas fantasi. - 22. Eftersom alltså min livsform är ofullkomlig, liksom
din, så måste ni förstå, att också jag kan göra misstag. - 23. Men har jag gjort mig skyldig till sådant, då omtalar
jag det och står fast vid det, för det vore menigslöst och
till ingen nytta att försöka dölja eller bestrida det. - 24. Det skulle bara lända mig själv till skada.
- 25. Därför avger jag uttryckligen den förklaringen, att jag
verkligen blev överraskad och glad över, hur den andliga
insikten hade ändrat sig hos herr J. och hans dotter. - 26. Som jag först i dag har insett, så har du redan haft
kännedom om dessa förhållanden sedan någon tid, och det har
sporrat dig till att bygga upp berättigade känslor i detta
hänseende. - 27. Detta visste jag dock inte förrän i dag. Hade jag känt
till det, så hade jag bedömt läget utifrån ditt perspektiv. - 28. Men i första linjen måste jag närma mig allting från en
mycket objektiv sida, utan känslor, ty endast så ges garanti
för att man finner sanningen. - 29. Så har ju nu också skett i detta fall, även om jag
själv gjort misstag. - 30. Under hela denna angelägenhet har jag förbisett, att du
ju har kunnat studera människorna ifråga intensivare än jag,
som grundade min uppfattning på ett kort intryck, vilket
tyvärr inte kunde kunde klarlägga allt för mig. - 31. Mina fel består i att jag inte trängde djupare in i de
båda, utan bara samlade ytliga intryck. - 32. Detta säger mig, att när det gäller jordemänniskor är
det uppenbarligen nödvändigt att tränga djupare in i dem, om
vissa förhållanden skall kunna analyseras. - 33. I detta hänseende har vi att revidera våra regler, så
att liknande fel inte längre skall kunna uppstå. - 34. Men denna erfarenhet ger oss nu en förklaring till
några andra händelser av lika eller liknande
slag, som till exempel att din vän, som förmedlade Talmud
Immanuel till dig, handlade fel, liksom den också förklarar
att herr K-L. Veit kunde handla fel när han nämnde adresser. - 35. I grund och botten sträcker sig denna vår erfarenhet
även till din person, ty genom ditt känslomässiga
förhållande, som du byggt upp utifrån ett intuitivt vetande,
så blev vi varse dessa verkligheten. - 36. Vi betygar dig vårt tack för denna tjänst.
- + Det mottager jag som blommande rosor mitt i vintern.
- 37 Semjase. Du kan lugnt känna dig stolt.
- + Hur skulle jag kunna det ? Jag har ju inte ens vetat, att
jag frambesvurit din felanalys. Jag förstår heller inte
helt, hur jag har påverkat den. dvs. vissa delar är jag inte
klar över. Men säkerligen kommer jag att stöta på pudelns
kärna med tiden. - 38 Semjase. Javisst, om du med dina märkliga ord menar, att
du kommer att finna sanningen och skälen bakom den. - + Just det menar jag.
- 29 Semjase. Så tänkte jag mig, för långsamt finner jag mig
tillrätta med ditt ofta komiska talesätt. - + Varför komisk ? Det är ju helt enkelt “inne”.
- 40 Semjase. Nog av det, för jag har viktigare
saker att orda om: Ett av de konstateranden jag gjorde i dag att det
är bättre för er om jag håller mig utanför era angelägenheter, eftersom du själv avgör bättre i dessa
frågor. - 41. Genom allt det som hänt måste jag Övergå till ett annat
arbetssätt i dessa frågor, och då skulle jag gärna vilja ta
din hjälp i anspråk. - 42. Men dessa angelägenheter bör bara diskuteras mellan
oss, och de skall alltså inte redovisas i kontaktberättelsen. - + överens.
- 43. Det väntade jag mig också.
- 44. Jag vet nu, att det verkligen är bättre, om jag
överlåter avgöranden beträffande dina gruppmedlemmar till
dig själv, varför jag alltså kommer att hålla mig utanför i
detta avseende. - 45. Däremot skulle jag vilja stå din grupp till tjänst och
hjälpa er med vissa saker, när det rör sig om sådana intressen, som jag kan ansvara för att ge er hjälp med. - 46. Jag skall genast komma att tala om en sådan hjälp,
sedan jag först berört ytterligare en annan punkt; Efter vad
jag har kunnat konstatera i dag, så saknar dina
gruppmedlemmar vetskap om ‘hur man tar itu med’ ett andligt
ämne. - 47. Även om de är mycket villiga att utvecklas andligen, så
känner de inte vägen som leder framåt. - 48. Därför skulle jag vilja uppdraga åt dig, att du i detta
avseende särskilt tar dig an dem. - 49. Detta delområde av den andliga utvecklingen och dess
aktivering kan jag inte förklara bättre än du, ty i detta är
du mig potentiellt likvärdig. - 50. Grip dig därför an med denna uppgift, ty den skulle på
så vis bespara oss långa och mödosamma utläggningar. - 51. Men jag skulle vilja rekommendera dig att bevara dina
förklaringar genom bandinspelningar, varefter de bör bli
nedskrivna. Så bör ni för övrigt förfara med alla era
diskussionssamtal. - 52. Detta är viktigt för alla.
- + Det ska jag mycket gärna göra, men jag är förvånad över,
att allt plötsligt har ändrat sig så mycket. Du tycks med
en gång ha kastat hela din inställning över ända. - 53 Semjase. I viss mening har du rätt, men jag har ju redan
givit dig de nödvändiga förklaringarna till detta. - + Naturligtvis, men du tycks nu löpa parallellt med mig i
den åsikten, att rätten tillkommer varje sig allvarligt
ansträngande människa, att utveckla sig just i de banor som
intresserar henne. - 54 Semjase. Javisst, men den uppfattningen hade jag redan
innan. - 55. Men jag förklarade bara, att felet ligger i att jag
endast uppsamlade ytliga intryck och inte trängde djupare
in. - 56. Detta emedan vissa hemligheter måste vara skyddade hos
varje människa. Eftersom jag därigenom inte kunde uppfatta
allt, så förmedlade de övervägande ytimpulserna felaktiga
intryck till mig. - + Du menar alltså att dessa ytimpulser, som du kallar dem,
kan skyla över andra ting, om de ännu är svagt utvecklade ?
Och skulle det med andra ord kunna innebära, att dessa
ytimpulser ter sig som det egentliga och medvetna tänkandet
i materiell-intellektuell form, och att de kan undertrycka,
medföra nära nog okänslighet och oförmåga att uppfatta,
innan de nått en lika stark och utpräglad form som den
materiellt-intellektuella ? - 57 Semjase. Det är mycket träffande formulerat; det hade
jag inte kunnat göra bättre själv. - + Då är det bra, men rätta mig nu om jag skulle säga något
som inte motsvarar verkligheten: Om jag har förstått dig
rätt, så har du hos de nu många gånger nämnda personerna
endast trängt in i deras medvetenhet, och där hämtat dina
intryck, varvid du också av förklarade skäl har undvikit att
utforska de djupare andliga formerna, vilka så vitt jag vet
ligger förankrade direkt i det undermedvetna, där ju också
alla de hemligheter måste vara lagrade, som du betecknar som
endast den enskilde människans ifråga egendom. Om det
verkligen är så, då kan jag absolut förstå, att du måste
råka ut för en felaktig slutsats.
För min del finner jag
det nämligen helt logiskt, att medvetandet kan vara
bedrägligt, ända tills ett faktum eller bara en faktor
blivit förankrad i det undermedvetna såsom vetande eller som
ett skenbart vetande. Jag finner det helt enkelt ologiskt,
att du uraktlåter dessa fakta. Medvetandet, är ju i alla
fall den styrande apparaturen för införskaffande av kunskap,
den egentliga tankeverksamheten, medan undermedvetandet
innehar rollen som registrerande computer. Om därför det i
medvetandet råder tvivel och liknande tankegångar, så måste
detta inte nödvändigtvis löpa i linje med det undermedvetnas
kunskap eller önskningar. Det är ju i det undermedvetna, som
den andliga formen ligger förankrad, även om så är i den
mest minimala utstrålning.- 58 Semjase. Jag kan inte på något sätt rätta dig, alldeles
tvärtom; dina utläggningar är utomordentligt korrekta, och
de gör dig all heder. - 59. Om du därmed också finner mina handlingar ologiska, så
är även det träffande. - 60. I grunden har jag utgått från den falska
förutsättningen i detta fall, att i och för sig ologiska
faktorer i jordemänniskan skulle skapa vissa likriktade
ologiska kombinationer och göra dem till en enfaktorisk
potens. - + Du talar lika högtravande uppblåst som den siste apan i
urskogen. - 61 Semjase. Det förstår jag inte ?
- + Därmed menar jag, att ingen människa kommer att förstå
ditt svammel iform av märkvärdigt tal, för var och en kommer
att pulvrisera sin hjärna, om han inte redan har brutit
nacken med din sista sats, eller fått käken ur led och bitit
av sig tungan ! - 62. Du har också återigen ett talesätt, som är tillgjort.
- 63. Men var verkligen den sista satsen så svårbegriplig ?
- + För min del tror jag mig ha förstått, vad det är som du
ville ha sagt, men, som sagt, jag tror det bara, jag antar
att jag vet. Men att andra förstår, det skulle jag betvivla
starkt. När du säger: “I grunden har jag utgått från den
falska förutsättningen i detta fall, att i och för sig
ologiska faktorer i jordemänniskan skulle skapa vissa
likriktade ologiska kombinationer och göra dem till en
enfaktorisk potens.”, då skulle jag vilja översätta det
tillbaka till ett icke uppblåst men begripligt språk p.t
följande vis: “I grunden har jag utgått från den falsska
förutsättningen i detta fall, att det i och för sig medvetna
tänkandet hos jordemänniskan gör vissa likriktade ologiska
former och antaganden i det undermedvetna till en
kombinationsfaktor i medvetandet, varigenom en
enhetligt-likriktad kraft skapas,
så att det medvetna noggrant återger i kombination det, som
detta medvetande och det undermedvetna i förening har skapat
i tankeform”. - 64. Precis så har jag ju redan sagt med mina ord, och det
dessutom i mycket kortare formulering. - + Vaaaaa – men det kan ju ingen människa begripa, Semjase.
Inse då, att det stora flertalet av de kära små
jordemänniskorna antingen är fullständigt klavbundna genom
religioner, eller också att de bara kan tänka i rent
materiellt-intellektuella sfärer, eller att de först måste
hoppa över barriärerna till det andliga eller alldeles nyss
har gjort det. Hur skulle dessa människor kunna tyda det du
säger, när du helt enkelt kläder dina andliga tankar i
akustiska eller nedskrivna ord? Det är dock endast få
människor förunnat, att riktigt kunna förstå sådana andliga
utläggningar, tänk i alla fall på det. - Semjase 65. Faktiskt, det har jag förbisett. Men det
kommer an på att jag kan tala med dig som med mig själv, och
att du kan följa mig.
Därför kan det nog inträffa, att jag glömmer mig på så sätt,
att jag bara talar förklarande till dig. - + Det är ju inte längre något problem, för jag kan ju varje
gång ge dig en vink om ett och annat. - 66 Semjase. Vad…… ?
- + ……. betyder det ? Det betyder att jag kan göra dig
uppmärksam på det. - 67 Semjase. Visst kan du. Men nu skulle jag vilja ge dig
en kommentar rörande den hjälp, som jag redan har lovat din
grupp. Men därtill måste jag be dig om, att denna hjälp och
även annan av annorlunda slag bara bara må utnyttjas av
gruppen internt. - 68. Inga icke-gruppmedlemmar får bli invigda i dessa ting.
- 69. Jag skulle vilja angeläget anmoda alla, att hålla tyst
om ting av detta slag. Nog finns det ett stort antal
grupper som sysslar med likartade ting som ni, men det stora
flertalet av dessa grupper utgör icke-reella faktorer, som
är renons på den verkliga sanningen. - 70. På mångahanda sätt förlorar de sig i orimligt-ologiska
fantasier, som saknar all sanning och verklighetsgrund. - 71. De lever i falska trosantaganden och falska
föreställningar, som för evigt förblir obevisbara, och som
är all verklighet och sanning främmande. - 72. Men bland dem eller i dem finns också många bedragare,
medvetna eller omedvetna. - 73. För alla dessa skall ni akta er, för de skulle kunna
bli er mycket farliga. - 74. Deras inflytande i vissa auktoritativa kretsar är ofta
mycket stort, vilket är bra för dem, men inte för er. - 75. I ert eget intresse skulle jag därför vilja bestämma,
att ni mycket väl kan avhändiga er kontaktrapporter och
foton till utomstående, men inga fotonegativ, filmer eller
dia-positiv. - 76. Inte heller kristallerna och mineralierna får avyttras
till andra än grupptillhöriga eller personer som med absolut
säkerhet sympatiserar med verksamheten, men dock aldrig till
personer som står främmande gentemot er grupp eller bara vår
sak. - 77. Föredrag och film-dia-föredrag skall ni hålla, men var
ytterst försiktiga med det material ni visar upp. - 78. Det föreligger redan vissa kretsar, som gärna skulle
vilja komma i besittning av det material, som står till ert
förfogande, och som inte drar sig för farliga intriger i
syfte att nå detta sitt mål. - 79. Var därför mycket försiktiga, för vi skulle inte kunna
inblanda oss i sådana bekymmer, som ni själva åsamkar er. - 80. Men nu skulle jag vilja komma till att tala om min
hjälp: Jag har med stort intresse även i dag följt varje
samtal ni haft, som handlat om det ni kallar för
astralvandring. - 81. Först och främst skulle jag vilja göra er uppmärksamma
på att i alla tider har otaliga människor ständigt påstått,
att de skulle ha upplevt sådana “vandringar” eller “resor
ti, eller att de skulle kunna göra dem genom att frigöra
egen kraft eller genom att utnyttja krafter. - 82. Men ni rekommenderas att bemöta sådana påståenden med
den allra största försiktighet, ty bland 1000 sådana
påstådda fall finns det bara 2 eller 3 som består all
prövning, och som då måste betecknas som äkta. - 83. En stor procentsats av sådana påståenden beror på
illvilligt bedrägeri och således medvetna lögner. - 84. Ytterligare en procentuell del beror av omedvetna
lögner, som ni redan själva mycket riktigt har insett. - 85. Sådana lögner, återigen, är uppbyggda av fanatism eller
självbedrägeri osv-, ty om en person “självintalar” sig att
hon gör eller har gjort en astralvandring, så kan hon
suggerera sig så länge, att detta blir till en fix ide och
ren inbillning hos henne. - 86. Därmed förlorar hon sinnet för verkligheten, och
personen i fråga tror sig faktiskt göra astralvandringar. - 87. När hon sedan påstår sig göra det, så ljuger hon
omedvetet. - 88. Men som jag redan har förklarat en gång, så förhåller
de sig likadant inom andra områden av gränsvetenskap och
andlig lära, alldeles speciellt då vad beträffar s.k.
mediala personer, medier. - 89. Men det är sant, att astralvandringar är möjliga, dvs.
de är en realitet. Men även härvidlag (medier, övers.
anm.) måste flera olika faktorer tas hänsyn till, för
sinnena kan bedras genom självsuggestion. - 90. Alltefter människans ifråga fantasi kan bilder av andra
världar manas fram, vilka dock i själva varket bara utgöras
av fantasier, som inte har någonting med verkligheten att
göra. - 91. Särskilt gärna frammanade objekt av detta slag är andra
världar och planeter. - 92. På denna självsuggestionsbasis kan också det förgångna
och det framtida dras in i bilderna, men också härvidlag är
det i verkligheten bara fråga om fantasiskapelser. - 93. Mycket ofta betecknas som astralvandring även det
andligt-intuitiva skådande, som kan utlösas omedvetet i
varje människa. - 94. Även bildvisioner och mycket annat förklaras vara
astralvandringar. - 95. Det är också välbekant, att en person kan påstå sig ha
gjort en astralvandring, när han har projiceras sin bild på
en godtycklig plats med hjälp av sin tanke. - 96. På orten ifråga kan faktiskt också bilden av honom
beskådas, men ej som astral form. - 97. Den syns mer som en hägring, genomskinlig, men ändå
fullt synlig. - 98. Bilder av detta slag kan också dragas fram ur det
förgångna och projiceras i nutid eller framtid, och de kan
till och med fångas fotografiska. - 99. Detta förfarande är i och för sig mycket enkelt, om man
bara vet hur det går till. - 100. Till hjälp för er grupp skulle jag vilja föreslå ett
experiment som har med detta att göra, men jag måste
återigen betona, att detta – liksom andra – uteslutande bara
får utnyttjas av er grupp för internt ändamål: Alla kan
säkerligen fortfarande erinra sig den 20:e april, och då vet
var och en nog också, vilka kläder vederbörande hade på sig
just då. - 101. De kläder, alltså, som bars i det förgångna.
- 102. Mitt förslag är nu detta, att ni kunde göra ett
dia-foto inom den närmaste tiden, när jag då också
projicerar en bild av nägra av er från den 20:e april på
just det nu nämnda sättet, nämligen genom att projicera
bilder med tanken. - 103. Men jag skulle behöva hjälp av de berörda personerna,
för jag utgör bara den styrande faktorn. - 104. Naturligtvis kommer jag att vara i omedelbar närhet
med mitt strålskepp, och styra bilderna av personerna så,
att personer och skepp exponeras tillsammans. - 105. Jag har sökt ut tre personer åt mig för detta
experiment, vilkas andliga utveckling är sådan, att de
bjuder minst motstånd, herrarna Le./J. och B., det innebär
att deras andliga färdigheter ännu inte kommer att bilda
några nämnvärda hämningar hos dem gentemot dylika
experiment, som alltså inlänkas genom yttre inflytande. - 106. Ju större och högre utvecklade de andliga förmågorna
blir, desto mer kopplar människan i fråga nämligen in
avvärjande andliga krafter mot allt yttre inflytande,
varigenom ett experiment som detta vore dömt att misslyckas. - + Återigen talar du så objektivt om de tre herrarna
som om de vore små kaniner.
- 107 Semjase. Det var inte elakt ment.
- + Det vet nog jag, men det förefaller andra lite
nedsättande. - 108 Semjase. Det är sådant, som går över.
- 109. Det finns inget elakt i mina ord, ty de uttrycker bara
mitt klara konstaterande. - 110. Därför skall ingen bli sårad av mitt ordval.
- + Okej, okej – gör bara det som du måste göra. Jag skall
inte beklaga mig mer över detta. - 111 Semjase. Det låter precis som om du vore förnärmad.
- + Men så är det inte, min goda flicka. Jag tycker bara, att
det vore meningslöst att klaga över sådant som ändå inte kan
ändras, och att det skulle vara en paradox att beklaga sig,
då man själv ofta handlar efter samma normer. - 112Semjase. Helt visst, det är riktigt.
- 113. Men nu är det återigen den tiden, då vi måste skiljas.
Jag kommer dock inom kort att kalla på dig igen, för ännu
finns det andra viktiga frågor att klarlägga. - + Men skicka mig då med en gång till Kina eller Chihuahua,
för de platserna ligger bättre till än denna. - 114 Semjase. Får det även lov att vara Sydpolen eller
Nordpolen ? - + Allt efter ditt godtycke, Semjase, det är bara det, att
där är det svinkallt, och det skulle jag inte tåla.
- 1 Semjase. Jag har anropat. dig så här brådstörtat,